خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

موسسه خانه تدبیر و اندیشه ارائه دهنده انواع آموزش و کلاس های آموزشی در زمینه بورس

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

موسسه خانه تدبیر و اندیشه ارائه دهنده انواع آموزش و کلاس های آموزشی در زمینه بورس

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید . این دوره به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که بیشترین دوره برگزار شده موسسه تا به حال این دوره بوده است.
از سال ۱۳۹۳ دوره های روانشناسی نیز به محورهای آموزشی موسسه افزوده شد.

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

در این مقاله سعی داریم تا با موضوع درک بازار بورس شمارا آشنا سازیم که هرتیتر در بخش زیر برای شما آورده شده است با کلیک برروی هرعنوان می توانید به بخش مورد نظر هدایت شوید.

مفهوم بازار بورس ( Understanding the Stock Market)
 
بازار سهام چگونه کار می کند؟ (How the Stock Market Works )
 
فعالان بازار سهام (Stock Market Participants )
 
اهمیت بازار بورس اوراق بهادار (Significance of the Stock Market )
 
قیمت سهم چگونه تعیین می شود؟ (? How is Share Price Determined )
 
عرضه و تقاضای بازار سهام ( Supply and demand of the stock market )
 
سرمایه گذاری در سهام و کسب سود ( Investing in stock and earning profits )

 

 

درک بازار بورس

مفهوم بازار بورس ( Understanding the Stock Market)

در حالی که امروز تقریباً همه چیز را بصورت آنلاین می توانید خریداری کنید ، معمولاً برای هر کالایی بازار مشخصی وجود دارد. به عنوان مثال ، مردم جهت خرید منسوجات چوبی و مبلمان برای تغییر دکوراسیون منزل به بازار های مبلمان در سطح شهر مراجعه می کنند و برای تهیه مواد غذایی معمولی خود به فروشگاه های محصولات غذایی می روند.

چنین بازارهای اختصاصی به عنوان سکویی عمل می کنند که خریداران و فروشندگان بی شماری در آن یکدیگر را ملاقات و تعامل می کنند تا امکان معامله برایشان فراهم شود. از آنجا که تعداد شرکت کنندگان در بازار بسیار زیاد است ، خریدار از قیمت مناسب آن کالا اطمینان می یابد. به عنوان مثال ، اگر در کل شهر فقط یک فروشنده مبلمان وجود داشته باشد ، او این آزادی را خواهد داشت که هر قیمتی را که بخواهد تعیین نماید، زیرا خریداران دیگر جایی برای خرید ندارند. اگر تعداد فروشندگان مبلمان در یک بازار مشترک زیاد باشد ، آنها برای جذب خریداران مجبور هستند در مقابل یکدیگر رقابت کنند. خریداران نیز با انتخاب مناسب ترین قیمت از میان محصولات متنوع با قیمت های مختلف، باعث می شوند آن را به یک بازار عادلانه با شفافیت قیمت تبدیل کنند.

حتی در هنگام خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی ، خریداران قیمت های ارائه شده توسط فروشندگان مختلف را در همان وب سایت خرید یا در وب سایت های مختلف برای بدست آوردن بهترین قیمت ، مقایسه می کنند و فروشندگان مختلف آنلاین را وادار می نمایند که بهترین قیمت را ارائه دهند.

بازار بورس اوراق بهادار، یک بازار مشخص برای خرید و فروش انواع اوراق بهادار(مانند سهام، اوراق مشارکت، اوراق بدهی، صندوق های سرمایه گذاری و …) در یک فضای تحت کنترل همراه با نظارت ، ایمن و مدیریت شده است.

بازار بورس صدها هزار نفر از فعالان بازار را که مایل به خرید و فروش سهام هستند ، دور هم جمع می کند این کار باعث می شود قیمت گذاری عادلانه و شفافیت در معاملات تضمین شود. در گذشته خرید و فروش سهام بصورت حضوری و با صدور برگه سهام فیزیکی مبتنی بر کاغذ انجام می شد ، حال با وجود بستر اینترنت و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری شرایط خرید و فروش سهام بصورت آنلاین انجام می شود.

 

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده:اکبر شریفی

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یا کد سهامداری(کد معاملاتی) نیز شناخته می‌شود و اشخاصی(حقیقی یا حقوقی) که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین که کارگزاری در اختیارشان قرار می دهد  نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس اوراق بهادار اقدام کنند.

ساختار کد بورسی چگونه است؟

شناسه کد بورسی متشکل از تعدادی حرف و عدد می باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه معاملاتی بورس به وسیله این کد شناسایی می‌شوند،  کد بورسی مانند کدملی منحصر به فرد است و هر شخص فقط یک کد بورسی می تواند داشته باشد. کد بورسی اشخاص حقیقی به صورت حروف ابتدایی نام خانوادگی فرد و تعدادی عدد درکنار آن تعریف می‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “مسعود اسکندری فرد” کدی شبیه به   ” اسک ۱۳۵۶۷” خواهد بود.

کد بورسی با کد آنلاین چه تفاوتی دارد؟

منظور از کد آنلاین، همان کد بورسی آنلاین است که شخص با دارا بودن آن بصورت مستقیم به سامانه معاملات آنلاین وارد می‌شود و می‌تواند سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار را بصورت مستقیم ارسال کند.

 

افرادی می توانند از سامانه آنلاین معاملات بورس استفاده کنند که حداقل مدرک تحصیلی آنها دیپلم باشدو برای کسانی که مدرک تحصیلی زیر دیپلم داشته باشند، کد بورسی برای آنها صادر می‌شود ولی فقط می توانند از طریق سفارش آفلاین، سفارش تلفنی یا مراجعه حضوری استفاده نمایند.

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟

صف خرید و صف فروش در بورس چیست؟ با مفهوم کلی صف کم و بیش آشنایی کاملی داریم و بوضوح در پاره ای از زمان دیده شده هنگامی که تقاضا برای بدست آوردن یک کالا یا خدمات افزایش پیدا می کند معمولا به دلیل افزایش تقاضا منجر به تشکیل صف خواهد شد، حال این افزایش تقاضا ناشی از احتمال وقوع یک شایعه و خبر مبنی بر افزایش احتمالی قیمت یا کاهش میزان عرضه آن کالا یا خدمات خواهد بود.

در بورس اوراق بهادار ایران موضوعی با نام محدودیت دامنه نوسان قیمت مواجه هستیم که قیمت سهام یک شرکت در طول روز کاری می تواند حداکثر مثبت ۵% و حداقل منفی ۵% نوسان داشته باشد. این محدودیت نوسان برای جلوگیری از افزایش و کاهش بی رویه قیمت سهام و کنترل هیجانات و نوسانات شدید قیمت، در نظر گرفته شده است.

صف خرید سهام چیست؟

هنگامی که تقاضا برای خرید سهام یک شرکت افزایش پیدا می کند و این افزایش تقاضا باعث رشد قیمت سهام می شود، حال به دلیل محدودیت دامنه نوسان قیمت که حداکثر مثبت ۵% می باشد خریداران در سقف قیمتی دستور خرید خود را وارد سیستم معاملاتی می کنند. در این وضعیت فروشنده از فروش سهام خود خودداری می کند یا بهتر بگوییم تقاضا(خریدار) برای خرید سهام در سقف قیمتی بیش از عرضه کننده(فروشنده) آن است در این حالت اصطلاحا گفته می شود سهم در صف خرید قرار دارد.

در تصویر بالا سهام شرکت نورد آلومینیوم( نماد فنوال) حداکثر قیمت مجاز ۴۹۸۶ ریال می باشد که در ستون خریداران و سر خط خرید(ردیف اول ) تعداد ۳۰۴ دستور خرید در سقف قیمتی ۴۹۸۶ ریال تقاضا برای خرید این سهام وجود دارد که به این حالت صف خرید گفته می شود.

 

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال یا تجزیه و تحلیل فنی روشی برای پیش بینی رفتار قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است. این دانش در بازارهایی که معاملات آن بر اساس عرضه و تقاضای واقعی شکل می گیرد کاربرد دارد.

تعریف دیگری از تحلیل تکنیکال، هنر دانش پیدا کردن نقاط ورود و خروج در نمودارها برای سرمایه گذاری و کسب سود در بازرهای مالی است.

تحلیل تکنیکال می‌تواند در هر دارایی با تاریخچه قیمتی مورد استفاده قرار گیرد مانند بازار سهام، بازار آتی، بورس کالا، بازار ارز و سایر اوراق بهادار را شامل می‌شود.

 

در عصر جدید تحلیل تکنیکال متحول شده است که شامل صدها الگو و سیگنال می باشد که طی سالها تحقیق توسعه یافته است.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده: اکبر شریفی

  • خانه تدبیر و اندیشه