خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

موسسه خانه تدبیر و اندیشه ارائه دهنده انواع آموزش و کلاس های آموزشی در زمینه بورس

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

موسسه خانه تدبیر و اندیشه ارائه دهنده انواع آموزش و کلاس های آموزشی در زمینه بورس

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید . این دوره به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که بیشترین دوره برگزار شده موسسه تا به حال این دوره بوده است.
از سال ۱۳۹۳ دوره های روانشناسی نیز به محورهای آموزشی موسسه افزوده شد.

طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دامنه نوسان قیمت در بورس چیست؟

قیمت سهام یک شرکت در بازار بورس اوراق بهادار در یک روز کاری دارای محدودیت هایی می باشد که برای هر سهم هر روز حداقل قیمت مجاز و حداکثر قیمت مجاز تعیین می گردد که به آن دامنه نوسان قیمت گفته می شود یا به عبارت دیگر به معنی قیمت مجاز برای معاملات سهام در طول روز است.

دامنه نوسان در بازار بورس ایران به دلیل کمبود آگاهی های مالی و آشفتگی های قیمت و حساسیت بازار به شایعات و هیجانات ایجاد شده تا از ضرر و زیان سهام داران خرد و افراد مبتدی و کم تجربه جلوگیری شود.

در حال حاضر محدودیت نوسان قیمت در بورس و فرابورس ایران حداکثر مثبت ۵% و حداقل منفی ۵% خواهد بود و برای بازار پایه فرابورس و سهام های حق تقدم این دامنه ۲برابر خواهد بود یعنی مثبت ۱۰% و منفی ۱۰%.

این محدودیت مجاز قیمت (دامنه نوسان) باعث کاهش ریسک و جلوگیری از نوسان هیجانی قیمت در بازار می شود و برای سرمایه گذاران مبتدی و تازه کار در بورس مفید خواهد بود که در صورت کاهش قیمت دچار زیان های سنگینی نشوند.

 

نویسنده : اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع شاخص های بورس اوراق بهادار و شاخص کل فرابورس آشنا سازیم

شاخص چیست؟

شاخص یک معیار آماری است که تغییرات داده های آماری مورد نظر را دربازه زمانی مشخص نشان می دهد. کلمه شاخص (Index) به معنای نمودار یا نشانگر است که با استفاده از آن می توان تغییرات ایجاد شده در متغیرهای مختلف را در بازه های زمانی خاص بررسی کرد.

شاخص بورس، عددی است که تغییرات کلی بازار بورس را نشان می دهد و در واقع بیان می کند که روند حرکتی بورس نسبت به زمان گذشته به چه میزان رشد یا افت داشته است. فعالان بازار سرمایه، موسسات مالی دولتی و خصوصی، فعالان اقتصادی، رسانه ها و شبکه های خبری زمانی که بخواهند در مورد رونق و یا رکود، بازار بورس صحبت نمایند و یا به میزان بازدهی بازار بورس اشاره نمایند، تغییرات شاخص بورس را در بازه های زمانی مختلف بررسی می کنند. معمولاً از کاهش شاخص به معنای رکود اقتصادی و افزایش آن به مفهوم رونق اقتصادی تعبیر می شود.

در بورس شاخص های مختلفی وجود دارد که محاسبات هر کدام بر اساس داده ها و فرمول های قراردادی مشخص انجام می گیرد. هر شاخص بر اساس متغیرهای خاص خودش قابل تفسیر و بررسی است و نمی توان نتایج حاصل از هر شاخص را به یکدیگر نسبت داد.

 

نویسنده:اکبرشریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

بورس چیست؟

بورس چیست؟

بورس کلمه‌ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه کیف پول می‌باشد.به روایتی واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام «فندر بورس» اخذ شده که در اوایل قرن پانزدهم میلادی در شهر بروژ بلژیک می‌زیسته و صرافان شهر در مقابل خانه او گرد هم می‌آمدند و به دادوستد کالا، پول و اوراق بهادار می‌پرداختند. این نام بعدها به کلیه اماکنی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده‌است.

بازار بورس اوراق بهادارچیست؟

برای درک مفهموم بازار بورس ابتدا از “بازار” و تعریف آن شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می‌توان گفت که، بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد؛ و ساده‌تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه‌ برقرار شود و معامله‌ای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است. در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی وجود دارد که مورد معامله قرار می گیرند : دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مالی.

 

دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی هستند مثل املاک و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و …. اما دارایی‌های مالی دارایی‌های اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت و ….

بازار بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد و این بازار امکان را فراهم می‌کند تا هر فرد به میزان دارایی و سرمایه‌ای که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کند، و در سود و زیان آن‌ها شریک شود.

بورس اوراق بهادار یک نهاد سازمان‌یافته‌ای است و جزء ارکان عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود. کارکردهای اصلی آن به قرار زیر است:

  • تسهیل خرید و فروش اوراق بهادار
  • مدیریت انتقال ریسک
  • شفافیت بازار
  • فرایندکشف قیمت
  • ایجاد بازار رقابتی
  • جمع‌آوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی

 

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.
 

نویسنده: اکبر شریفی

 

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

نماد بورسی چیست؟

یک عنوان قراردادی در بازارهای مالی وجود دارد که شرکت ها و دارایی های مالی که در بازار های رسمی (مانند : بازار بورس ، بازار کالا، بازار ارز ) مشغول به فعالیت می باشند باید دارای یک نماد منحصر به فرد و بخصوص باشند. این نماد، برای سهولت و دسته بندی در بازارهای مالی و همچنین در جهت جلوگیری از تشابه اسامی شرکت ها و تسهیل کردن نام آنها استفاده می شود.

یک نماد از چند کاراکتر کوچک و از چند حرف کوتاه تشکیل می شود که با توجه به ضوابط و مقررات هر کشور یا بازار رسمی موجود شکل می گیرد.

در بورس ایران این نماد با توجه به صنعت هر شرکت یا دسته بندی موضوعی تشکیل می شود  این نمادها به نحوی انتخاب می گردند که نام اصلی شرکت را تداعی کنند به عبارت دیگر نماد یک شرکت عبارت است از حرف اول که نشان دهنده صنعتی است که آن شرکت در آن قرار دارد و خلاصه‌ای از نام شرکت.

به عنوان مثال تمام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران که در گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی فعالیت می‌کنند نمادشان با «و» شروع می‌شود. در ذیل توضیحاتی همراه با مثال درباره این طبقه‌بندی و حروف اختصاری اشاره شده است.

 

نویسنده : اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

اکثر معامله گرانی که در بازارهای مالی فعالیت می کنند با چالش های معامله گری مواجه بوده­اند، چالش هایی نظیر ازدست رفتن معاملات سودده، حال سهمی سیگنال خرید داشته و معامله گر دچار تردید خرید بوده یا سهامی که می توانست بازدهی عالی داشته باشد را با کمترین سود ممکن از آن خارج شویم  و یا افزایش ضرر در معاملاتی که منجر به زیان می شود.

این اتفاق می تواند برای هر معامله گری رخ دهد حال ممکن است به دلیل رفتار بازار باشد که در بازه های زمانی مختلف قیمت تغییر جهت می دهد که معامله گر انتظار آن را نداشته یا نداشتن استراتژی معاملاتی که منجر به سردرگمی در بین روشها و ابزار های معاملاتی است که دائما در حال تغییر دادن آن است.

یک استراتژی عالی با معامله گری که اصول روانشناسی معامله گری را رعایت نمی کند می تواند کاملا تبدیل به یک روش معاملاتی ضرر ده شود. احساساتمان فرآیند تصمیم‌گیری را  برای معامله گری مختل می‌کند. بزرگ‌ترین اشتباهی که یک معامله‌گردر بازارهای مالی می‌تواند انجام دهد این است که اجازه دهد احساساتش تصمیمات مربوط به معاملاتش را کنترل کند.

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

کارگزاری بورس

کارگزار کیست؟

کارگزار به فرد یا سازمانی گفته می‌شود که واسط بین خریدار و فروشنده است و ارتباط لازم را بین آنها بوجود می‌آورد و در ازای آن حق‌العمل (حق کمیسیون)دریافت می نماید مانند : کارگزاری املاک – کارگزاری بورس – کارگزاری نشریات و…

یک کارگزار به‌طور عام مجموعه‌ای از فعالیت‌های لازم بین خریدار و فروشنده را با توجه به مسئولیت قبلی که خریدار و فروشنده به او واگذار کرده‌اند انجام می‌دهد تا در شرایط مشخص و امن موضوع مورد معامله و هزینه‌های اصلی و جانبی آن تبادل گردد.

 

کارگزاری بورس کیست؟

کارگزاران بورس اشخاص حقوقی(موسسه یا شرکت) هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار پذیرفته شده در سازمان بورس می پردازد. انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

کارگزاران بورس از طریق شعب منتخب خود به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. این شعبه ها در شهری واقع شده است که سازمان بورس در آن شهر تالار بورس داشته باشد وچنانچه کارگزاری در شهری که تالاربورس اختصاصی نداشته باشد به ارائه خدمات سرمایه گذاری بپردازد این واحد نمایندگی تلقی می شود و نمایندگی ها سفارشات مشتریان را به شعبه ها ارسال می کنند تا خدمات لازم ارائه شود.
کارگزاران بورس، بعد از آزمون‌های متعدد و تخصصی و پس از طی مراحل مختلف، موفق به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده : اکبر شریفی

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

انواع قیمت سهام در تابلوی بازار بورس اوراق بهادار

انواع قیمت سهام در تابلوی بازار بورس اوراق بهادار:قیمت سهام در بازار بورس شناور می باشد و بر اساس میزان عرضه و تقاضا تغییر می کند. معامله گران و تحلیل گران بازار بورس انواع قیمت های سهام در تابلو معاملاتی بورس یا در نرم افزار های مختلف تحلیلی را در بازه های زمانی متفاوت بررسی می نمایند تا بتوانند رفتار و حرکت بعدی قیمت سهام در آینده را پیش بینی نمایند.

برای مشاهده قیمت های معاملاتی هر نماد شرکت بورسی می توانید از وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC.com) اقدام نمایید.

 

پس از انتخاب یک نماد از صفحه اصلی یا در بالای صفحه، سمت چپ روی علامت ذره بین کلیک نموده و به جستجوی نماد شرکت مورد نظر اقدام نمایید که با انتخاب آن نماد صفحه ای مانند شکل زیر مشاهده خواهد شد.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

سهام آزاد شناور چیست ؟

مفهومی بنام Free Float که به فارسی آنرا سهم شناور آزاد تعریف می کنیم، مقدار سهمی است که انتظار می رود درآینده نزدیک قابل معامله باشد. یعنی درصورت اخذ قیمت مناسب، آن را برای فروش ارائه می کنند.

به صورت کلی سهام هر شرکت در بازار سرمایه، دو دسته سهامدار دارد:

دسته ی اول، سهامداران عمده هستند که برای دوره ی بلندمدت بر روی شرکت سرمایه گذاری کرده اند و مالک شرکت به حساب می آیند وبخش قابل توجهی از تعداد سهام شرکت را در اختیار دارد.

دسته ی دوم، سایر سهامداران خرد (اعم از کدهای حقیقی و حقوقی) هستند که به دلایل مختلف بخشی از تعداد سهام قابل معامله ی شرکت در بازار را خریده اند. این سهامداران در صورت پیشنهاد قیمت مناسب برای فروش، حاضر به فروش سهام خود هستند و از این رو، آن بخش از سهام شرکت که در بازار بورس می تواند مورد معامله قرار بگیرد را سهام ازاد شناور می گویند.

درصد سهام شناوری یک شرکت رو چگونه تشخیص دهیم؟

می توانید با ورود به صفحه سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) و پس از انتخاب یک نماد شرکت وارد صفحه اختصاصی اطلاعات آن نماد می شوید، درصد سهام شناور هرشرکت را مطابق تصویر زیر مشاهده می کنید.

با توجه به تصویر بالا شرکت فولاد مبارکه اصفهان میزان سهام شناور آن ۲۵% ذکر شده است و تعداد کل سهام شرکت ۱۳۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ سهم می باشد.
حال با توجه به میزان درصد شناوری مشخص شده تعداد سهام شناورآزاد این شرکت ۳۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ برگه می باشد که بین سهامداران خرد در حال داد و ستد می باشد گاهی ممکن است در زمانی خاص، سهامدار عمده یک شرکت با خرید یا فروش سهام خود، درصد سهام شناور شرکت را کاهش یا افزایش دهد.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده: اکبر شریفی

 

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

“چه” از “چرا” مهمتر است  تونی پلومر در کتاب خود با عنوان “روانشناسی تحلیل تکنیکال” این جمله را بیان می کند: “یک تحلیلگر تکنیکال قیمت همه چیز را می داند ، ولی ارزش هیچ چیز را نمی داند”.
تحلیلگران تکنیکال ، تنها به دو مورد توجه دارند:
قیمت فعلی چقدر است؟

تاریخچه حرکت قیمت چیست؟

قیمت نهایی سهام شرکت، نتیجه نبرد بین نیروی عرضه و تقاضای بازار است. هدف از تحلیل پیش بینی جهت حرکت قیمت در آینده است. با تمرکز بر قیمت و تنها قیمت ، تحلیل تکنیکال یک رویکرد مستقیم را نشان می دهد.

تحلیل گران بنیادی نگران این هستند که چرا قیمت آن چیزی است که هست. برای تکنیکالیست ها ، علت مهم بخش صورت های مالی، که خیلی گسترده است و بسیاری مواقع به دلایل بنیادین ارایه ‌شده بسیار مشکوک هستند.

 

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

همچنین می توانید مقاله تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی؟ را نیز مطالعه کنید.

  • خانه تدبیر و اندیشه
  • ۰
  • ۰

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یا کد سهامداری(کد معاملاتی) نیز شناخته می‌شود و اشخاصی(حقیقی یا حقوقی) که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین که کارگزاری در اختیارشان قرار می دهد  نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس اوراق بهادار اقدام کنند.

ساختار کد بورسی چگونه است؟

شناسه کد بورسی متشکل از تعدادی حرف و عدد می باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه معاملاتی بورس به وسیله این کد شناسایی می‌شوند،  کد بورسی مانند کدملی منحصر به فرد است و هر شخص فقط یک کد بورسی می تواند داشته باشد. کد بورسی اشخاص حقیقی به صورت حروف ابتدایی نام خانوادگی فرد و تعدادی عدد درکنار آن تعریف می‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “مسعود اسکندری فرد” کدی شبیه به   ” اسک ۱۳۵۶۷” خواهد بود.

 

کد بورسی با کد آنلاین چه تفاوتی دارد؟

منظور از کد آنلاین، همان کد بورسی آنلاین است که شخص با دارا بودن آن بصورت مستقیم به سامانه معاملات آنلاین وارد می‌شود و می‌تواند سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار را بصورت مستقیم ارسال کند.

افرادی می توانند از سامانه آنلاین معاملات بورس استفاده کنند که حداقل مدرک تحصیلی آنها دیپلم باشدو برای کسانی که مدرک تحصیلی زیر دیپلم داشته باشند، کد بورسی برای آنها صادر می‌شود ولی فقط می توانند از طریق سفارش آفلاین، سفارش تلفنی یا مراجعه حضوری استفاده نمایند.

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

  • خانه تدبیر و اندیشه